Friday 18 May 2007

Nyrakad

Då hockeysäsongen i söndags tog slut i och med att Kanada vann vm-guldet så var jag till sambons stora glädje tvungen att raka av mig slutspelsskägget. Jag vet att NHL-slutspelet håller på än men som fattig arbetare så har jag inte råd att ha dessa kanaler så man får nöja sig med att följa detta slutspel på text-tv och text-tv tittande är inte enligt sambon skäl nog att ståta med ett fint skägg.
Hur ska man då sammanfatta årets hockey-VM?
En b-turnering hävdar vissa med för många "blåbärslag" nja jag håller faktiskt inte med visst är Sverige, Ryssland, Kanada, Tjeckien, Finland, USA och Slovakien klassen bättre än övriga lag men vissa lag som Danmark, Tyskland och Schwiez har faktiskt närmat sig lite och ska de så kallade blåbärsnationerna bli bättre och hockeyintresset ska sprida sig mer i världen behöver dom faktiskt möta dom lite bättre nationerna någon gång.
Sen klagas det mycket över att inte dom bästa spelarna är med då dom är upptagna med NHL-slutspel.
Men jag hävdar att det ibland är bättre med mer fart och tacklingar i matcher i VM än var det är i OS och liknande turneringar där dom bästa är med.
Detta pga att i VM försöker en del yngre och odraftade spelare ta chansen att visa upp sig.
Ja vad ska man då säga om Sveriges insats?
Ja godkänt skulle jag vilja säga med tanke på att vi skickade ett lag som nästan bara bestod av elitseriespelare.
Vissa morgontidningar som främst läses i Linköpingsområdet hävdade att Sverige skulle vinna just därför att vi mest hade spelare från världens näst bästa liga.
Men hockeyexperterna på denna tidning glömde några saker när man tippade detta nämligen:
Att Kanadas lag bestod av spelare från världen bästa liga.
Att Rysslands lag bestod av några av världens just nu bästa spelare från NHL samt spelare från den ryska ligan som är minst lika bra om inte bättre än den svenska.
Att det faktiskt skiljer ungefär 5 divisioner i klass på spelare som Fredrik Emvall, Magnus Johansson och Jörgen Jönsson mot spelare som Rick Nash, Malkin och Sergei Gonchar.

Förövrigt så måste jag säga att ingen kan odla slutspelsskägg som Foppa, han ser helt galen ut i sitt skägg och den där yxmördarblicken som han lägger sig till med i slutspelsmatcher.
Han är inte bara världens bästa hockey spelare när han inte är skadat, han kan dessutom odla det tuffaste skägget. En del har det där lilla extra på mer än ett område.

No comments:

Besökare

Totalt antal besökare:
Antal besökare den här månaden:
Antal besökare den här veckan:

Räknaren startade den 27 april 2008