Monday 13 August 2007

Till slotts

Igår var jag och min dotter av modellen snart 5 år och ganska tjurig på Ljungs slott.
Meningen var att vi skulle gå och titta på en hantverksdag som anordnades där, dock så visade det sig att vi var en vecka för sena.
Vi bestämde oss för att gå en guidad tur istället.
Strategisk lagd som man är så köpte pappan en ask karameller i slottsboden innan, att ha till att muta barnet med om barnet inte fann guidningen så jätteintressant.
Guidningen startade och i första rummet fick vi sitta i 45 minuter och lyssna ,perfekt början när man har en 5 årig dotter med sig med myror i brallan.
Hon började kräla som en ål över stolarna och efter 10 minuter viskade hon: -Pappa, jag vill inte vara här längre.
En av de där kärring..förlåt kvinnorna som man alltid ser på guidade turer på slott och borgar glodde ilsket men jag glodde givetvis ilsket tillbaka.
För den som orkar slösa sin tid på att läsa denna blogg och inte vet hur en sådan här kvinna ser ut kan jag berätta att dom brukar oftast se ut som en typisk överklasskärring, glo ilsket på den som ser ut som en vanlig arbetare särskilt om den vanliga arbetaren dessutom har barn med sig, dom nickar hela tiden när guiden berättar saker och låtsas som om dom redan visste detta.
Hursomhelst så tycker jag att har man börjat gå en guidad tur så har man så jag plockade fram karamellerna med jämna mellanrum, jag fick även bära min lilla dotter som inte är så liten längre hon väger nämligen ca 20 kg och det är ganska mycket för en lite tjock man med reumatism.
I ett av rummen medans guiden pratade ville dottern än en gång ha en karamell och strategisk som jag är så gav jag denna gång henne burken så hon skulle få öppna burken själv och gissa vad som hände: jodå hon fick efter ett lite tag upp burken och alla karamellerna ramlade ut på golvet. Guiden log och frågade om det var ok om hon fortsatte prata mens jag plockade upp och moderatkärr...åh förlåt kvinnan som tittat på oss förrut gav oss återigen en bister blick och jag funderade på om jag skulle gå fram till henne och sjunga Internationalen i örat på henne för att göra henne lite gladare.
Guiden pratade om det fruktansvärda mordet på Von Fersen i början på 1800-talet och visst det är det hemskt när någon blir ihjälslagen på detta sätt men det berättas ofta i böcker och på guidningar när någon ur överklassen råkat illa ut pga vanligt folk, mera sällan hur många arbetares död som orsakats av det "fina folket" när man byggt deras herrgårdar och slott och slitit på deras åkrar.

No comments:

Besökare

Totalt antal besökare:
Antal besökare den här månaden:
Antal besökare den här veckan:

Räknaren startade den 27 april 2008