Friday 14 September 2007

angående senaste utelistan och lite annat

En gammal kompis och tillika någon slags halvchef på mitt jobb, hade läst min inne/utelista här på bloggen, och undrade om jag syftade på någon speciell chef på jobbet när en av placeringarna på ute-listan tillhörde chefer som slickar uppåt och sparkar nedåt, och ärligt talat nej ingen speciell åsyftades, chefer som bär sig åt på detta sätt finns det tyvärr så gott om på många företag att de inte får plats på min lista. Och hade jag syftat på någon person på mitt företag så hade jag ändå inte skrivit namnet här, då jag inte vet vilka som läser denna blogg, och jag vet att vissa saker som man sagt som inte var meningen skulle nå cheföron ändå gjort detta på något konstigt sätt.

Jag tänkte igentligen kommentera alliansens ändringar av sjukförsäkringen här men jag orkar inte varför ska man ödsla tid på något som förmodligen inte ens kommer att finnas kvar när vi slänger ut borgarna ur Rosenbad 2010.

Torbjörn Gustavsson skriver i sin krönika om Partnertech i Åtvidaberg och metallklubben där som sutit i uppsägningförhandlingar där. Man har gjort avsteg från turordningsreglerna i LAS i 67 fall av 74. Dom som får gå är mest äldre med någon slags arbetsskada eller är långtidssjukrivna. Så gör dom inte på mitt företag där erbjuds istället ett "frivilligt" utvecklingprogram där man om man hoppar på får lön av ett omställningsföretag.
Så långt allt frid och fröjd men man talar också om för alla rehab- fall att man gärna ser att dom söker detta program samt att den avdelning där dom flesta av de som är halvtidssjukskrivna jobbar läggs ner och att det blir 3-skift på resten av fabriken. Så de som inte klarar av att ta ett jobb på 3-skift i full fart dom har inget jobb här. Så var det med den frivilligheten.
Frågan är ju då om det är så stor skillnad mellan det här utvecklingsprogrammet och det som hänt på Partnertech. Ja man blir ju iallafall inte öppet arbetslös förens om ett år på vårat företag.

3 comments:

Billy said...

Hm, visst undrar man...
Varför är då ”Lagen om Anställningsskydd” så viktig för fackföreningen om man ändå inte ser något intresse att följa den…

starsailor said...

hej på dig din sosse!nu behöver jag hjälp ifrån dig som är socialdemokrat..försöker hitta på deras hemsida vart de står politiskt gällande alkoholskatten, men eftersom jag är totalt befriad från all datakunskap som finns, så har jag lite problem att hitta det.Nåt tips?

starsailor said...

tack för hjälpen!!
Haha, nog för att hon brukar sjunga "boys boys boys" och är från 80-talet, men lättklädd?Nej inte min Sabrina inte :D

Besökare

Totalt antal besökare:
Antal besökare den här månaden:
Antal besökare den här veckan:

Räknaren startade den 27 april 2008