Thursday 18 October 2007

Valfrihet var det ja...

Såg idag en tv sänd debatt från riksdagen där Göran Hägglund sa på fullaste allvar att införandet av vårdnadsbidraget ger alla familjer mer valfrihet.
Denna valfrihet består av att man kan välja att vara hemma med sina barn istället för att jobba och få den ofantligt höga summan av 3000 kronor i månaden istället för lön.
Detta passar mig och min sambo alldeles utmärkt då sambon förhoppningsvis snart får ett jobb med halft lönebidrag och halv sjukpenning och jag då kan välja att vara hemma med detta bidrag.
Om jag nu väljer att vara hemma med detta bidrag så undrar jag detta:
1 Kan stångåstaden tänka sig att sänka min hyra med ungefär hälften då pengarna ej kommer att räcka till hyran?
2 Står kommunen också för halva min familjs matkostnader då dessa kommer att öka?
3 Vem betalar in till min pension under tiden jag är hemma?
4 Är detta bidrag semesterlöne grundande?
Svaren på frågorna 1,2,4 är troligtvis nej och svaret på fråga 4 är ingen.
Alltså har jag inte råd att utnyttja detta så då drar jag slutsatsen att valfriheten inte är till för alla utan som vanligt när den här regeringen ändrar något så är det bara dom som redan har mycket pengar som kan dra nytta av detta.
Detta är ett bidrag till dom som redan innan vårdnadsbidraget kom hade råd att vara hemma ändå.
Regeringen väljer dessutom att lägga kostnaden för denna reform på kommunerna vilket gör att man måste ta pengarna någon stans ifrån, förmodligen kommer pengarna att tas från förskolan till detta.
Konstigt att en regering som säger sig vara emot allt vad bidrag heter genomför en sådan här grej.

No comments:

Besökare

Totalt antal besökare:
Antal besökare den här månaden:
Antal besökare den här veckan:

Räknaren startade den 27 april 2008