Sunday 17 June 2007

Ibland så funderar jag på att byta jobb, det kanske är dax att "söka nya utmaningar" som det så fint heter. Jag tänker då raskt på hur en anställningintervju skulle låta hos personalrekryteraren på det nya företaget skulle låta, kanske så här:
AG: Jag ser här att du har gått elteleteknisk linje på gymnasiet men du har inga vidare betyg hur kommer det sig?
RR: Detta beror på att jag samtidigt som jag gick på gymnasiet bedrev avancerad forskning i en del andra ämnen än dom som stod på skolschemat.

AG: Jaha vaddå för ämnen?
RR:Jo det var blandannat ämnena "hur påverkas en tonåring kropp av upprepadad förtäring av en dryck bestående av malt, humle, jäst och vatten" och "kvinnokroppen" som upptog mycket av min tid på gymnasiet.

AG: Har du lätt för att lära dig nya saker?
RR: Jodå på mitt nuvarande jobb brukar det bara ta ett halvår längre för mig än för övriga på jobbet att lära mig om vi t.ex har fått en ny maskin.

AG:Är du bra på att ha många bollar i luften samtidigt?
RR: Jajamänsan fast jag brukar glömma ett par av bollarna efter en stund, blandannat så har det hänt att jag glömt mitt ena barn en gång när jag gick till biblioteket.

AG: Så du har barn, planerar du någon föräldraledighet som vi bör känna till.
RR: Ja det har jag men jag kommer inte ihåg när, men det brukar vara lite då och då.

AG:Gillar du förrändringar på jobbet?
RR: Ja det är klart, fast bara om det innebär att det blir mer tid för oss arbetare att att slappa på.

AG:På det här företaget har vi kollektivavtal, men det brukar vi inte följa så noga utan vi gör lite som vi tycker passar bäst på det här företaget detta är väl inget problem för dig va?
RR: Om ni har tänkt att anställa mig så ska ni veta att vän av ordningen som jag är så tycker jag att kollektivavtalet ska följas till punkt och pricka om man inte har ett lokalt avtal med den lokala fackliga organisationen och detta avtal ska innebära bättre villkor för den anställde än kollektivavtalet.

AG: Har du några sjukdomar eller annat som vi bör känna till?
RR: Nej inget förrutom lite reumatism som gör att jag vissa dagar inte kan röra min kropp och sen har jag lite yrsel i huvudet och sen har min sambo lite epilepsi som gör att hon ibland inte kan vara ensam hemma utan jag måste stanna hemma.

AG: Ja det var nog allt vi hör av oss.
RR: Ja för inte kan ni klara er utan en sådan tillgång som jag.

Nja ja blir nog kvar en stund till på mitt nuvarande jobb.

2 comments:

Rebecka said...

Hahaha!!!! Kan verkligen se den intervjun framför mig!!! Visst är vi en underbar familj med underbara förutsättningar för en lysande karriär älskling!

Emma Berglund med familj said...

Jag förstår att du inte lärde dig så mkt i gymnasiet... det var så mkt annat som ni var tvugna att utforska, böghög, snurra flaska, sjunga speciella sånger då ngn sa ett visst ord, hitta på meningar av bilars regnr. Men lycka till med dina jobbsökar drömmar.

Besökare

Totalt antal besökare:
Antal besökare den här månaden:
Antal besökare den här veckan:

Räknaren startade den 27 april 2008