Tuesday 21 February 2012

Ström och busslöst i Nattavara

...eller Norrlandstrippen del 2. Oj oj oj vad inläggen duggar tätt på denna blogg ibland undrar jag om alla mina läsare verkligen hinner med att läsa allt eftersom det skrivs så ofta på denna sida.

Fram på eftermiddagen satte jag mig på tåget från Boden till Gällivare där jag skulle möte mina MC-åkande vänner, enligt ett telefonsamtal satt de redan i en campingstuga och glodde i mörkret då hela Gällivares strömförsörjning tydligen var utslaget. Denna uteblivna ström blev jag också drabbad av då mitt tåg blev ståendes i metropolen Nattavara längre än så kom nämligen inte tåget på grund av strömavbrott. För er som undrar så verkar denna ort bestå av ett skjul och ett hus. Där blev vi iallafall stående, konduktören ringde SJ som skulle skicka en buss för att hämta alla passagerare somliga lite surare än andra. Efter 2 timmar fortfarande ingen buss, efter ytterligare 2 timmar så fick vi gå ut ur det stillastående tåget för att bli upphämtade, bussen kom och hade plats för 15 personer, problemet var bara att vi var cirka 60 personer på tåget. han tog med sig de han fick plats med (ilskna kvinnor och uthungrade barn släpptes iväg med denna buss) övriga knallade åter in i tåget där konduktören beklagade det inträffade och delade ut det tåget hade med sig i form av förtäring och tidningar. Konduktören förklarade det inträffade med att när något sådant här händer så ringer han till en gubbe som meddelar SJ som ringer till en annan firma som i sin tur beställer bussar till folk fasittande i tåg. Man kan ju tycka att det är ett under att det någon gång bli rätt. Här blev min slutsats ännu tydligare att det är dax att årerreglera järnvägen och lägga all verksamhet som har med järnväg att göra under ett tak nämligen statens. Nåväl efter ytterligare 1 timme kom vi iväg med tåget för då hade de åtgärdat felet i Gällivare. Väl lyckligt framme i Gällivare så kastade jag mig som den sanna vandrare jag är i en Taxi till Gällivare camping och där i en liten stuga satt mina små tjocka MC-åkande kompisar och tog en bira och joddlade ikapp.

Jaha det var det nästa del av denna spännande resa kan du läsa här imorgon eller om ett år vi får se när andan faller på

2 comments:

Fredrik said...

Luuugn. 8) Jag hinner inte läsa.

Roy Race said...

Ok jag lovar att inte uppdatera så ofta, snart kanske man rent av kan bli färdig med semesterberättelsen inom några månader och återgå till nuet;)

Besökare

Totalt antal besökare:
Antal besökare den här månaden:
Antal besökare den här veckan:

Räknaren startade den 27 april 2008