Tuesday 19 October 2010

Sopvaktmästaren rapporterar...

Då mitt simpla hem är en lägehet tillhörande Linköpings kommunala bostadsbolag, Stångåstaden så tänkte jag nu ägna detta inlägg åt sopsortering.

Stångåstaden har lagt ner ett stort jobb att få sina hyresgäster att sopsortera. Detta bolag har ordnat ett litet soprum där man kan sortera det mesta, tidningar, kartong, plast, färgat glas, ofärgat glas, metall, elektronik, lampor, lysrör och batterier har alla fått sin egen behållare dessa är tydligt uppmärkta med exempel på vad man kan kast i dessa, dessutom finns det ett antal vanliga soptunnor där man kan kasta det som inte platsar i något av de ovanstående behållarna eller om man inte orkar att sopsortera så kan man slänga i de vanliga soptunnorna.
I mitt lilla enkla hem så gör jag som så att jag slänger allt osorterbart i min vanliga soppåse och allt sorterbart i en papperspåse, sen slänger jag soppåsen i soptunnan, resten sorterar jag på plats i soprummet.
enkelt va?
Tydligen inte för alla, varje gång jag är därnere så undrar jag om folk inte kan läsa eller om man bara slänger sin skit i närmsta behållare av ren lathet. Jag brukar iallafall försöka plocka rätt i behållarna, jag vet inte varför jag bara tycker att det är synd att det inte sköts, risken är ju då att bostadsbolaget återgår till att inte vilja ha sopsortering vilket jag tycker är synd för framtida generationer. Så skärp er nu alla ni som bär er åt i soprummen, orkar ni inte sortera så släng i den tunnan det står BRÄNNBART på.

Varför du med ska börja sopsortera och vad sakerna går till hittar du här:
www.tekniskaverken.se

1 comment:

Fredrik said...

Det där är en frga jag också ställt mig. Här i Väsby har vi typ en sorteringsstation som skall täcka upp för Väsby med södra Europa och omnejd... Där finns ingen vanlig sopstation. Så dit masar man sig endast om man ska sorter. Och ändå... Metal i glasinsamlingen. Plast överallt. Och så vidare. Hur lat får man vara liksom. Bedrövligt!

Du lever? 8)

Besökare

Totalt antal besökare:
Antal besökare den här månaden:
Antal besökare den här veckan:

Räknaren startade den 27 april 2008